ARTISTS

MASUMI KURA
A THOUSAND LEAVES, A THOUSAND COLORS

THIS EXHIBITION CENTERS ON PORTRAITURE SHOT IN THE CITY BY MASUMI KURA, WHOSE WORK OFTEN DEPICTS PEOPLE LIVING IN CITIES THROUGHOUT JAPAN, OR OVERSEAS, AND FROM THE PERSPECTIVE OF VISITORS. CHIBA IS AN UNFAMILIAR PLACE FOR KURA, BUT BY INTERACTING WITH PEOPLE THROUGH HER ART-MAKING, SHE DISCOVERED "A LAID-BACK ATMOSPHERE AND STABILITY AMONG PEOPLE WITH A UNIQUE LOCALITY." HER WORKS TAKEN IN THE CITY VISUALIZE THE EXISTENCE OF THOSE WITH DIVERSE CULTURAL BACKGROUNDS WHO LIVE THERE, AND THE IDENTITY OF THE CITY EMERGES THROUGH THESE PEOPLE. FURTHERMORE, THESE WORKS, PRODUCED BETWEEN 2020 AND 2021, INEVITABLY REFLECT THE CURRENT STATE OF A CITY AFFECTED BY COVID-19. THE PORTRAITS ARE EXPRESSED VIA BLACK-AND-WHITE PHOTOGRAPHY, THE STANDARD FORMAT OF THE PHOTOGRAPHER'S EARLY WORKS. IN THE HISTORICAL BUILDING OF SAYADO, PEOPLE LIVING IN THE PRESENT AGE GIVE US A VIVID PICTURE OF THE TIMES.

Near a Halal shop, Nishi Chiba, 2020©Masumi Kura

College students from Nepal, Chiba Park, 2020©Masumi Kura

PROFILE

MASUMI
KURA

BORN IN TOYAMA PREFECTURE, JAPAN. B.A. IN ENGLISH LITERATURE, DOSHISHA UNIVERSITY, KYOTO, JAPAN. STUDIED PHOTOGRAPHY, TOKYO VISUAL ARTS COLLEGE, TOKYO, JAPAN. 2011 NEW FIGURE ENCOURAGEMENT PRIZE, THE 10TH PHOTO CITY SAGAMIHARA AWARD. PUBLIC COLLECTIONS: TOKYO METROPOLITAN MUSEUM OF PHOTOGRAPHY, SAN FRANCISCO MUSEUM OF MODERN ART, SHANGHAI ART MUSEUM.

SCENOGRAPHY

会場施工協力:株式会社東京スタデオ

千葉市美術館さや堂ホールのクラシカルな内観と作品と鑑賞者のコラボレーションを実現する。

 

既存の柱を利用する。

柱全てに囲い壁を巻き、同寸の柱を複数新作し、角柱が乱立する都市のような空間を作る。

これらの角柱は4面のうち2面がダークグレー、他の面がライトグレーに着色されていて、エントランス側から見ると、ダークグレー1色の柱群になり、奥の角から見るとライトグレー1色の柱群となる。

所々に鏡の面を作り、さや堂ホールの室内装飾を写し込み、ゲスト自身も写し込み、さらに、展示作品自体もオーバーラップしてくる構造になっている。

見る角度によっては、鏡の柱は消えて見えたりする不思議さがある。

部屋の奥から見ると、このように真っ白な柱郡となる。

鏡の効果により、作品が浮かんで見えたり、柱の面が消失して見えたりする。

ダークグレーとライトグレーが入れ子になり、ストライプのような景色が生まれる。

EXHIBITION
HALL

PLACE

10:00~18:00
9/6休館