小さな空間の集合体で、作品展示可能な壁が無い建築。
建築自体の旧家屋感と、新たに設置する展示壁面とのコントラストが空間構成のベース。
フラットな色面と畳や木の建材との対比が面白い。
会場自体の普段使いとは異なる同線を作り、建築の機能を変化させる。
CHIBA FOTOの会場コンセプトに掲げた「千葉市を映す鏡」を、 エントランスから繋がる長い廊下全面に設置して、来場者の驚きを作る。
2016年に出産、子育てをする中で巡り合った千葉の土地での新しい生活の断片を、子どもの成長と合わせて描き出す。四季の移り変わりを通じて出会う自然と光の美しさ、暮らしの中で見つける小さな生き物たち、初めて体験する死という出来事―それらのささやかな物事に宿る生命の美しさと、その気づきから積み重なっていく日々。これらの写真と映像を人々に愛される地域施設である旧大木ナカ邸の、小部屋で仕切られた空間に散りばめる。また、それらに呼応するかのように、新作で自宅の近所に飛来したツバメの子育てを捉えた作品群が展示される。
RINKO KAWAUCHI DOCUMENTS FRAGMENTS OF A NEW LIFE IN CHIBA, ALONG WITH THE GROWTH OF HER CHILD, FROM GIVING BIRTH IN 2016 AND RAISING THE CHILD SINCE. AMONG THESE FRAGMENTS ARE THE BEAUTY OF NATURE AND LIGHT THAT HER CHILD MEETS THROUGH THE CHANGING OF THE FOUR SEASONS, SMALL CREATURES THAT HER CHILD FINDS IN EVERYDAY LIFE, AND THE CHILD’S FIRST ENCOUNTER WITH DEATH—THE BEAUTY OF LIFE THAT DWELLS IN THOSE SMALL THINGS, AND THE DAYS THAT ACCUMULATE WITH THAT AWARENESS. THESE PHOTOGRAPHS AND VIDEO WORKS ARE SCATTERED THROUGHOUT THE SPACE, PARTITIONED BY THE SMALL ROOMS OF THE FORMER OKI NAKA HOUSE, A MUCH-LOVED COMMUNITY CENTER. IN ADDITION, AS IF IN RESPONSE TO THE PHOTOGRAPHER’S PERSONAL LIFE, ANOTHER SERIES OF NEW WORKS THAT CAPTURES THE CHILD REARING OF SOME SWALLOWS THAT CAME TO HER NEIGHBORHOOD IS EXHIBITED.
as it is ©Rinko Kawauchi
1997年に「うたたね」で第9回ひとつぼ展グランプリ(写真部門)受賞。
繊細な色彩感覚と独自の眼差しで日常を表現し、一躍注目を集める。2002年、木村伊兵衛写真賞受賞。
主な個展に、2005年「AILA + Cui Cui + the eyes, the ears,」(カルティエ財団美術館, パリ)、2012年「照度 あめつち 影を見る」(東京都写真美術館、東京)、2016年「川が私を受け入れてくれた」(熊本現代美術館、熊本)他、国際的に展覧会を多数開催。写真集に『Illuminance』『あめつち』『Halo』『as it is』他。
2017年、千葉県に移住。
IN 2001 SHE SIMULTANEOUSLY RELEASED A SERIES OF THREE PHOTOGRAPHIC BOOKS – UTATANE, HANABI, AND HANAKO FROM PUBLISHER LITTLE MORE, AND IN 2002 SHE WAS AWARDED PRESTIGIOUS 27TH KIMURA IHEI AWARD FOR UTATANE AND HANABI. OTHER NOTEWORTHY RINKO KAWAUCHI PUBLICATIONS INCLUDE ILLUMINANCE, AMETSUCHI, HALO AND AS IT IS. SOME OF HER MAJOR SOLO EXHIBITIONS INCLUDE: AILA + CUI CUI + THE EYES, THE EARS AT FOUNDATION CARTIER POUR L’ART CONTEMPORAIN, PARIS, FRANCE (2005); ILLUMINANCE, AMETSUCHI, SEEING SHADOW AT TOKYO METROPOLITAN MUSEUM OF PHOTOGRAPHY (2012); RINKO KAWAUCHI: THE RIVER EMBRACED ME, WAS SHOWCASED AT CONTEMPORARY ART MUSEUM, KUMAMOTO (2016). KAWAUCHI IS BASED IN CHIBA, JAPAN.
小さな空間の集合体で、作品展示可能な壁が無い建築。
建築自体の旧家屋感と、新たに設置する展示壁面とのコントラストが空間構成のベース。
フラットな色面と畳や木の建材との対比が面白い。
会場自体の普段使いとは異なる同線を作り、建築の機能を変化させる。
CHIBA FOTOの会場コンセプトに掲げた「千葉市を映す鏡」を、 エントランスから繋がる長い廊下全面に設置して、来場者の驚きを作る。